Het verhaal

Paris

Paris moet zijn mooie stier aan de koning afdragen als prijs voor de spelen die in Troje worden gehouden.

Paris besluit zelf mee te doen. Hij wint, maar wekt de jaloezie op van een zoon van koning Priamus.

Hij wordt bijna gedood, maar Agelaos redt hem door te onthullen wie hij werkelijk is.

 

 

links: Peter Paul Rubens  - Het oordeel van Paris

Peter Paul Rubens 

 

Peter Paul Rubens (ook wel Pieter Paul, Pieter Pauwel of Petrus Paulus genoemd)[1](Siegen,[2] 28 juni 1577Antwerpen, 30 mei 1640) was een Vlaamse barokschilder, tekenaar, tapijtontwerper en diplomaat, die gedurende zijn carrière vooral in Antwerpen werkzaam was. Hij wordt beschouwd als de meest invloedrijke kunstenaar van de Vlaamse barok. Zijn unieke en immens populaire barokstijl legde de nadruk op beweging, kleur en sensualiteit en volgde de directe, dramatische artistieke stijl die in de Contrareformatie werd gepromoot. Zijn dynamische composities beeldden op erudiete wijze onderwerpen uit de klassieke en christelijke geschiedenis uit. Hij schilderde altaarstukken, portretten, genretaferelen, landschappen en historiestukken met mythologische, bijbelse en allegorische onderwerpen. Hij was ook een productief ontwerper van cartoons voor de Vlaamse tapijtateliers en van frontispices voor de uitgevers in Antwerpen.

 

 

Antonio Tempesta

Antonio Tempesta, ook wel Tempestino (1555 – 5 August 1630), was een Italiaanse schilder en graveur, wiens werken zich bewegen tussen  Baroque Rome en de cultuur van  Antwerpen.[1]

veel werk van hem hebben als onderwerp veldslagen en historische figuren.

 

rechts:  een bedachte scene van de spelen in Olympia  prent gemaakt door Antonio Tempesta in 1608, via British Museum

Spelen

Een standbeeldje van brons van een atleet

Waarschijnlijk gemaakt in Paros, maar gevonden in  Delphi, circa 460 voor Chr., via Louvre

De sport in het oude Griekenland

De sport in het oude Griekenland was nauw verbonden met het oud-Griekse leger en de oud-Griekse godsdienst. De Griekse samenleving was bovendien - zoals nog andere antieke beschavingen - zeer competitief. Dat dit element zich ook in sportwedstrijden zou voortzetten, spreekt voor zich. Maar lichamelijke ontwikkeling moest volgens de oude Grieken hand in hand gaan met de geestelijke ontwikkeling.

Amforen met afbeeldingen van sporten

"Acht niet hen hoog die al uw woorden en daden prijzen, maar hen die u welgemeend op uw fouten wijzen."

Socrates 469 - 399 voor Chr.