Het  verhaal

Koning Priamus neemt een kijkje bij het houten paard. Ook de priester Laokoön is aanwezig en een gevangengenomen Griek Sinon. Simon wordt hardhandig ondervraagd.

Sinon is  gevangengenomen voor de muren van Troje, in de Vergilius Romanus, 5th century AD

Sinon

Sinon – deelnemer aan de Trojaanse Oorlog, zoon van de beroemde bedrieger Autolycus en verwant van Odysseus, een Achaeïsche krijger die het "Paard van Troje" met een list Troje binnentrok en zo de verovering ervan mogelijk maakte. Sinon wordt niet genoemd in de Ilias.

Zijn bijdragen aan de verovering van Troje werden, volgens oude verslagen, voor het eerst beschreven door Arktinus van Milete in het verloren gegane epos De Val van Troje. Autolycus' zoon wordt ook genoemd in Vergilius' Aeneis, beschreven als: "Onbekend, stoutmoedig in gedachten, voorbereid op zowel bedrog als de dood."

In De Goddelijke Komedie plaatst Dante Alighieri Sinon in de 10e put van de 8e kring van de hel, bedoeld voor meineedplegers die hun leugens gebruikten om mensen kwaad te doen, waar hij wordt gestraft met eeuwige koorts.

 

onder: De Verraderlijke Sinon Gebracht in het Kamp van de Trojanen - Jean Mignon

Jean Mignon 

Jean Mignon was een Franse schilder en prentkunstenaar in de 16e eeuw, actief van 1537 tot midden jaren 1550. Hij werkte met etsen, soms aangevuld met gravures, en behoorde tot de eerste kunstenaars in Frankrijk die etsen gebruikten voor prenten.

Hij maakte deel uit van de explosie van activiteit in de jaren 1540 die verband hield met de Eerste School van Fontainebleau. Minstens de helft van zijn prenten, meer dan dertig, gebruikt composities van de Italiaanse schilder Luca Penni, die ook van 1537 tot de jaren 1540 in het paleis werkzaam was.

Jean Mignon was een belangrijke Franse schilder en graveur uit de Renaissance, vooral bekend om zijn bijdragen aan de decoraties in het kasteel van Fontainebleau. Zijn stijl wordt gekenmerkt door een samensmelting van Italiaanse invloeden, vooral het maniërisme, met een uitgesproken Franse elegantie en helderheid. Mignon speelde een sleutelrol in de verspreiding van de nieuwe ornamentale stijl die de 16e-eeuwse Franse kunst vorm gaf.

Buitengewoon

Opgravingen van Troje

Voorheen werd Troje beschouwd als een mythische stad. Toen Heinrich Schliemann (1822 – 1890) in 1870 zijn tanden zette in opgravingen in Hisarlik, Turkije, leek hij echter de jackpot te hebben gewonnen. Hij ontdekte Troje en stuitte op maar liefst negen lagen van bewoning (I-IX), onderverdeeld in 46 subfasen, daterend van 3000 v.Chr. tot 600 n.Chr.

Na drie jaar zoeken en graven vond hij eindelijk waar hij al die tijd naar op zoek was: een schat van gouden kelken, armbanden en andere juwelen. Dit moest volgens Schliemann wel de schat van Priamus zijn, de laatste koning van Troje.

Latere wetenschappers hebben geconcludeerd dat de vondsten niet uit de tijd van het Troje van Homerus stammen, maar veel ouder zijn. Schliemann had in zijn enthousiasme doorgegraven tot de verkeerde laag. 

bron Allard Pierson museum

"Ieder mens is zijn eigen vijand.

Marcus Tullius Cicero

106 v. Chr. - 43 v. Chr.

Romeins staatsman en schrijver